Dag 15, 16 en 17

17 augustus 2018 - Amman, Jordanië

Dag 15
De eerste dag van de excursie. We stonden om 6:00 klaar om opgehaald te worden door de taxi. De taxis waren er uiteindelijk om 6:20. We werden opgesplitst in 3 taxis en in welke taxi je zat maakte veel verschil. 1 taxichauffeur zat bijvoorbeeld constant te bellen en een andere zetten de muziek keihard, zodat niemand in slaap kon vallen. Over het algemeen trekken de taxichaffeurs zich niet echt veel van de verkeers regels aan. Wie niet sliep kon tijdens het rijden genieten van het woestijnuitzicht waar af en toe een kudde kamelen of schapen voorbijliep.
Toen we aankwamen bij B&B petra fig tree was onze eerste indruk wauw. Prachtige locatie, met een zeer behulpzame nederlandse gastvrouw Jolanda. We hebben snel onze spullen op de kamers gelegd en zijn toen vertrokken naar Petra. Dit was op loopafstand van de B&B. We hadden al gehoord dat we in groepjes bij petra naar binnen moesten omdat we anders een gids moesten nemen. We hadden ons daarom van te voren in groepjes opgedeeld. Maar bij de ingang werden we er toch van verdacht een groep van 8 te zijn (twee mensen waren er al tussendoor geglipt) en mochten we niet verder. Ze hebben meerdere keren uitgelegd dat bij 5 personen of meer er een gids mee moet. Maar wij hielden vol dat we dat niet wilden, uiteindelijk waren we nog met.drie over want de rest was al stiekem doorgelopen. Ze zeiden nu dat ze de politie hadden ingeschakeld en de directeur, wij zeiden dat we wel zouden wachten en hebben deze uiteindelijk nooit gezien. De mannen werden toen war zenuwachtig en lieten ons uiteindelijk naar binnen als Stefan zichzelf noteerde als onze gids en we in groepjes zouden blijven lopen. We hebben elkaar wel af en toe opgezocht en samen geluncht en groepjes gewisseld
Toen we eindelijk naar binnen mochten hebben we onze ogen uitgekeken. We hebben prachtige kunstwerken uitgehakt gezien uit de rotsen. We zijn helemaal naar boven doorgelopen (zonder ezel) naar de monastry. Dit was een hele klim, toen we eindelijk dachten dat we er waren konden we nog verder naar het topje voor het beste uitzicht ter wereld (zoals stond aangegeven). Dit was ook zeker erg prachtig.
We zijn hierna in groepjes weer met de tocht naar beneden begonnen en aangekomen bij de B & B hebben we lekker gedoucht. Want ondanks dat iedereen dichte schoenen droeg zat het zand lekker tussen je tenen en waren je voeten vies en bruin. Na dat iedereen weer lekker schoon was hebben we samen naar de zonsondergang gekeken en daarna lekker gegeten. We konden onze groentetekort weer even aanvullen met salade en groente uit de oven. Als toetjes kregen we lekker ijs met vijgen. Na het eten hebben we nog even wat sterren gekeken en thee gedronken, maar zijn we daarna vroeg ons bed in gegaan want iedereen was toch best wel moe.

Dag 16
We zijn de dag begonnen met een heerlijk ontbijt dat bestond uit verschillende soorten brood, wat we in hummus, yoghurt, tijm, olie en nog wat andere dingen konden dopen. Om 8:00 stond de taxi alweer klaar om ons verder te brengen naar Wadi rum. Onderweg hadden we een prachtig uitzicht op het rotsgebergte en reden we langs bedoeiden tenten. Aangekomen bij wadirum kregen we eerst thee en uitleg van Bianca. Een nederlandse vrouw die hier werkt. Hierna kwamen onze gidsen, twee bedoeïden, die ons met jeeps de woestijn door gingen leiden.  We zijn ongeveer langs 10 punten geweest. Als eerste kwamen we bij Lawrence spring, waar we oude inscripties konden bekijken en we een rotswand hebben beklommen. Hierna hebben we nog een zandheuvel, twee rotsbruggen, het Lawrence huis gezien en zijn we door twee canyons gelopen. Bij elke stop hebben ongeveer we een rots beklommen. Sommigen van ons wilden het liefst overal het topje bereiken. Het was allemaal erg mooi en bijzonder. De laatste stop was onze slaapplek, waar we ook weer eerst een rots moesten beklimmen om de zonsondergang te kunnen bewonderen. Maar dit was het zeker waard, prachtig om de zon onder te zien gaan achter de rotsen. Maar na dat de zon weg was werd het nog mooier met alle sterren die verschenen. We hebben onder de sterren heerlijk genoten van groenten en kip die onder de grond was gebakken, heel bijzonder en erg lekker.   Toen na het eten de maan ook minder fel was geworden zagen we miljoenen sterren en konden we met de skyview app de sterrenbeelden ontdekken. Een aantal zijn hierna nog een wandeling gaan maken en hebben geprobeerd alles goed op de foto te krijgen. De rest heeft lekker vanaf zijn/haar matje van de sterren kunnen genieten. Uiteindelijk zijn we allemaal onder de sterrenhemel in slaap gevallen.

Dag 17
We zijn vandaag heerlijk wakker geworden in de woestijn. Over het algemeen heeft iedereen goed geslapen. We hebben snel met z'n allen ontbeten en de spullen weer ingepakt want om 8:00 zou de taxi weer in het dorp staan om ons op te halen. We hebben voor het laatst nog even kunnen genieten van de woestijn in een heerlijk ritje met de jeep. Iedereen had het liefst nog langer willen blijven. In het dorp stond onze taxi al klaar en hadden de chaufeurs zelfs al flessen water voor ons gekocht. Ook heeft 1 van de chauffeurs korting voor ons kunnen regelen voor de dode zee. Helemaal geweldig! Toen zijn we maar snel vertrokken want het is 4 uur rijden naar de dode zee. Bij de dode zee zaten we in een resort waar we eerst lekker hebben geluncht met wat drankjes, die uiteindelijk toch niet bij de prijs inbegrepen waren. Daarna zijn we de dode zee in gegaan. Het was een erg apart gevoel om zo in de zee te drijven en je kon allerlei gekke poses aannemen zonder te zinken. Sommigen van ons hadden wel veel last van het zout andere gelukkig minder en die konden er wat langer van genieten. Voor de mensen die wel veel last hadden waren er gelukkig fijne douches en een zwembad op het resort aanwezig. Om 15:00 moesten we helaas al weer de taxis in en terug naar de grace church voor ons afscheidsfeestje met de jongeren. Als afscheidsfeestje hadden we pizzas besteld en echt hollandse spelletjes voorbereid zoals spijkerpoepen, snoephappen, aardappelrace en een quiz over nederland. Dit liep niet helemaal soepeltjes en de jongeren deden niet allemaal even enthousiast mee. Aan het einde hebben we alle jongeren gedag gezet en ons klaargemaakt voor de mensen die s avonds zouden komen voor het volgende afscheidsfeest.
'S avonds hebben we met de mensen een quiz gedaan over Nederland en hen complimenten meegegeven over wat we aan iedereen waardeerden. We kregen ook wat complimenten terug, veel vonden dat we een hechte groep waren en met z'n allen 1. Dit was mooi om te horen. Om de avond af te sluiten hebben we de dansen gedanst die Dawud en Dalita ons hadden geleerd en iedereen gedag gezegd.
Nu zijn we alles aan het inpakken en dan vliegen we morgen alweer naar huis :(

1. Jeroen te Loo:
    18 augustus 2018
    Wat een prachtige 3-daagse afsluiting van deze reis waarin jullie zoveel gebracht en gegeven hebben aan de mensen daar die in de verdrukking zitten. Het was fijn en inspirerend om alles via de app en deze reislog een beetje mee te kunnen maken! Grote complimenten en diepe buiging voor de wijze waarop jullie dit project samen hebben volbracht!
  2. Anneke Piet:
    18 augustus 2018
    Dank je wel voor het meegenieten van alle belevenissen van jullie en kom veilig weer thuis!
  3. Opa en Oma Bos:
    18 augustus 2018
    Dank jullie wel voor de heerlijke berichten van jullie. Super en bedankt.
    Wij reisden echt met jullie mee.
    Welkom thuis

Gr. Oma en Opa Bos
  4. Aafke en Warner:
    18 augustus 2018
    Dank jullie wel voor de prachtige verslagen. Veilige reis en een behouden thuiskomst.
    Liefs opa Warner en oma Aafke
  5. Monique Terlouw:
    19 augustus 2018
    Bedankt voor jullie reisverslag. Fijn om op afstand mee te kunnen lezen/leven. Goede terugreis!
  6. Judith - Livingstone:
    20 augustus 2018
    Best team,
    Wouw, mooi verslag! Petra & Wadi Rum zijn zo indrukwekkend.
    Succes weer met ' landen' !
    Een hartelijke groet uit Amersfoort!
  7. Vriendelijke groet van het Interserve team in Driebergen:
    21 augustus 2018
    Dit bericht komt wel wat laat. Ik vond jullie verslagen heel fijn om te lezen. Fijn dat jullie na het harde werken zo heerlijk kon genieten van Gods schepping.
  8. Wilma den Heijer:
    22 augustus 2018
    Dank je Stephan voor het duidelijke (reis)verslag. Veel gezien, gedaan en beleefd. Deze reis- en werkervaring zal jullie nog lang bijblijven!
    Ik wens jullie allen een behouden vlucht en een veilige thuisreis toe.