Dag 10 & 11

13 augustus 2018 - Amman, Jordanië

Dag 10

We hebben vandaag alweer de laatste dag van het kinderprogramma. We hoorden gisteren al dat de kinderen het heel jammer vinden dat het alweer bijna voorbij is. We hebben daarom ’s ochtends bedacht dat we vandaag alle energie die we nog over hebben na deze week vandaag geven!
Tijdens de Bijbelstudie hebben we het gehad over christen zijn in een islamitisch land. De christenen hier hebben vaak sieraden of iets anders waarmee ze laten zien dat ze christen zijn. Dit laat zien dat ze hier open over zijn. We hebben ook nagedacht over zaterdag want dan gaan we bij Syrische moslim gezinnen langs, hoe we hier over ons geloof mogen/kunnen praten. Hierover meer bij dag 11! We hebben de Bijbelstudie weer afgesloten met zingen.
Om 10 uur stonden we weer met alle kinderen te dansen in de kerkzaal. We hebben alle favoriete liedjes van de kinderen gedanst en gezongen. Het is heel leuk om te zien dat de kinderen de dansjes en de teksten echt hebben geleerd. Maar het leukste van het dansen en zingen zijn al die blije gezichtjes van de kinderen. Daarna zijn de kinderen weer in drie groepen verdeeld. Het Bijbelverhaal ging over Hemelvaart, Pinksteren en de eerste christenen. Dit werd verteld aan de hand van een grote wolk, grote vlam en door veel vragen te stellen. De kinderen hebben weer een Bijbelvers geleerd; dit keer van pastor Waffi. De meisjes hebben van Martha allemaal een kettinkje gekregen met 5 parels voor elk Bijbelvers dat ze geleerd hebben. De jongetjes hebben allemaal 5 loombandjes gegeven. Ook wij kregen allemaal een kettinkje of loombandjes!
Bij crafts hebben de kinderen het vuur gemaakt. De twee jonge groepen hebben dit gevouwen, door een tekort aan vouwblaadjes kregen we heel creatieve vuurtjes van roze en groen. De oudere groep heeft met de gekke scharen vlammen geknipt. Vervolgens mochten ze hun dromen boven of op de vlammen tekenen en schrijven. En omdat het de laatste dag was hebben we iedereen stickers, glitter papier en mooie plakkertjes gegeven! Aan het einde zaten wij ook helemaal onder de glitters!
Bij de games in de kelder mochten de kinderen vrij spelen. Al het materiaal was uit de kast gehaald. Het was gewoon één gezellige chaos!
Aan het einde hebben we het afgesloten met dansen, zingen, snoepjes en stickers. We waren na deze ochtend al afgedraaid maar tegelijk heel voldaan want de kinderen waren zo blij! Jonathan vertelde tijdens de lunch dat de kinderen deze weken nooit vergeten. Ze hebben alleen dit soort activiteiten als er een team uit het buitenland komt.
De lunch was weer kort, we hebben snel wat leftovers van de week opgegeten en toen mochten we alweer beginnen met de tieners! Net als de andere dagen begonnen we in de kring en hebben we onder begeleiding van Auke ‘how great is our God’ gezongen in het Arabisch en Engels. Pastor Waffi heeft met ons gebeden en daarna zijn we begonnen met hints! Per groepje beeldde ze een Bijbelverhaal uit. Spelletjes doen in deze cultuur blijft hier zo leuk! Ze worden hier ongelooflijk fanatiek en Pastor Waffi werd misschien nog wel het meest fanatiek! Daarna hebben we het spel ‘ren je rot’ met een Bijbelquiz gespeeld. De kinderen moesten één voor één heen en weer rennen om de vragen te krijgen en antwoorden te geven. Het was weer hilarisch! We stonden ook versteld van de Bijbelkennis van de tieners!
Om af te sluiten hadden we een activiteit waar we al naar uitgekeken hebben sinds dat we het bedacht hadden. Op maandag hebben we foto’s gemaakt van de tieners en die hebben we in de week laten ontwikkelen. De foto’s mochten de tieners op gekleurd papier plakken, vervolgens heeft iedereen bij elkaar bemoedigingen en complimentjes erbij geschreven. Het was een heel bijzonder moment, we waren er allemaal van onder de indruk!

Daarna hadden we een half uurtje rust en toen zijn we gelijk doorgegaan naar de jongeren. We begonnen met de dienst, geleid door Waffi. Vervolgens zijn de meiden naar beneden gegaan en hebben we een echt potje meidenvoetbal gespeeld, heel erg leuk! De mannen begonnen op het dak met levend ganzenbord. Het was heel leuk om te zien dat ze uiteindelijk toch hun machogedrag even aan de kant konden zetten om de polonaise te dansen, kikkersprongen te maken en liedjes te zingen! Na een half uur hebben we gewisseld, het was een heel gezellige middag!

In de avond hadden we even niks en daar hebben we van genoten. Het was namelijk een heerlijke dag en we voelde ons heel dankbaar voor deze week!

Dag 11

Vandaag konden we een beetje uitslapen want we vertrokken vandaag om half 11. Wel zaten we weer op tijd aan het ontbijt en hebben we nog wat gezongen. Lillian en Wassim (waar we maandag gegeten hebben) werken hier met syrische moslims. Wij mochten vandaag met ze mee, 3 jongens met Wassim en 3 meiden met Lillian. De andere 4 gingen met Jonathan mee naar een gezin met twee kinderen. De oudste jongen (6) had leerproblemen en moest daarom naar pre-school, wij bidden voor het geld dat ze hiervoor nodig hebben. De groep van Lillian was onder de indruk van de jonge vrouwen en de vele kinderen. Een vrouw was 22 jaar en had 3 kinderen, de oudste 8 jaar. Alle vrouwen waren uitgehuwelijkt, de cultuur zegt ook dat ze veel jongens moeten hebben, net zoveel jongens als meisjes.

Bij alle gezinnen waar we geweest zijn, hebben de ouders vaak hetzelfde meegemaakt. Ze zijn hun huis en werk kwijt, hebben geen opleiding af kunnen maken of beginnen. Ook horen we veel dat een broer of een ander familielid vermist is, er wordt dan vanuit gegaan dat ze of gekidnapt zijn, of niet meer leven. De vrouwen worstelen ook met de familie die ver weg woont, ze missen bezoek en gezelligheid. Het is daarom heel fijn om deze mensen te bezoeken. Ze zijn zo dankbaar dat we de tijd nemen en dat ze weer mensen op bezoek hebben.

Na deze bezoeken zijn we snel richting Hope and Trust gegaan. De volgende ochtend gaat het team naar dohuk en daarvoor moesten nog veel mappen worden klaargemaakt. We hebben iets meer dan 400 mappen met alle vragenlijsten voor de intakes in elkaar gezet. Het is een bijzondere gedachte dat deze mappen straks gegevens van 400 gezinnen hebben, die nu in een onveilige situatie leven, en waarvoor dit hun hoop is op een betere maar vooral veilige toekomst.

Na al dit papierwerk zijn we uit eten geweest in de straat verderop en hebben we de dag dus heel mooi met elkaar afgesloten.

1. Anneke Piet:
    14 augustus 2018
    Hartelijke groeten, en we blijven bidden voor jullie om zegen voor jullie zelf en voor jullie werk en voor alle contacten die jullie hebben.
  2. Rineke Van ''t Wout:
    14 augustus 2018
    Bedankt voor de uitgebreide verslagen. Boeiend om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken. Mooi zoals jullie tot zegen mogen zijn en wens jullie Gods nabijheid toe.
  3. Gerda Zwaan:
    14 augustus 2018
    Heel indrukwekkend om jullie verhalen te lezen. Dankjewel!
    Gods zegen toegewenst voor de rest van jullie reis
  4. Judith - Livingstone:
    Hé topteam!
    Wat zijn jullie super enthousiast bezig! Ik hoop dat jullie in de aankomende dagen ook een beetje rust kunnen krijgen. Heel veel plezier bij de excursie straks, geniet van het mooie Petra en Wadi Rum!