Dag 12, 13 & 14

14 augustus 2018 - Amman, Jordanië

Dag 12

Na een week van veel energie geven en vol indrukken was vandaag (zondag) een rustdag voor ons. Het land ging weer aan het werk, maar wij zochten onze rust op. Er was een mogelijkheid om naar Mount Nebo te gaan en naar "de mozaiek kerk".
Een aantal mensen koos ervoor om in de kerk even een dag voor zichzelf te hebben, de rest ging naar mount Nebo. Voordat we echter bij deze beroemde berg waren aangekomen (dit was de berg waar volgends de Joden Mozes begraven is) hadden we nog een tussenstop bij een oude kerk. In deze kerk is heel veel prachtig mozaiek. Op de grond van deze kerk was in mozaïek een kaart van "Het beloofde land" gelegd. Deze kaart is zover bekend de oudste kaart die nog bestaat. Nadat we hier hadden rondgesnuffeld gingen we naar de berg Nebo. Het uitzicht op deze berg was werkelijk adembenemend. Waar je aan de rechterkant Amman ziet liggen. Zie je aan de linkerkant de dode zee. Precies hiertussen lag de Jordaan, waar ongeveer 2000 jaar geleden Jezus zelf is gedoopt en alle namen van toen hebben rondgelopen. Ook de berg zelf heeft een grote historische waarden. Het is de plaats waar Mozes, voor hij stierf  uitkeek over het Beloofde Land, nadat hij zijn volk veertig jaar lang door de wildernis had geleid. Volgens de Joodse traditie bevindt het graf van Mozes zich op de berg. Boven op de berg heeft vroeger een kerk gestaan, maar daar werden nu de opgravingen tentoongesteld. Wij hebben de stilte op deze plek met open armen aangegrepen om tot bezinning te komen van alle emotionele ervaringen er verhalen van afgelopen 2 weken. Toen wij teruggekeerd waren in Amman, rolden wij vanuit deze stilte meteen de kerk dienst in. Meteen na de kerk dienst hadden de mannelijke leden van ons team afgesproken met jongeren van de kerk om te gaan voetballen op een veldje in de buurt die we hadden afgehuurd. Terwijl de dames supportend langs de zijlijn zouden staan. Na een spannende pot tussen Irak/Syrië en Nederland, nodigden we de Youth uit om bij ons te komen eten op het dak van de kerk. Het eten liet even op zich wachten, maar dat was geen probleem. De jongeren kwamen namelijk steeds wel weer met een nieuw spel om ons bezig te houden. Vooral het ring spel viel zeer in de smaak. Na een heerlijke maaltijd ging de Youth weer naar huis en doken wij ons bedje in.

Dag 13

Maandag ochtend was het voor ons weer vroeg dag. We werden om 8:30 verwacht bij Hope and Trust. Omdat een groot gedeelte van de medewerkers van Hope & Trust  zondag is vertrokken naar Duhoq (Irak)  was de rust teruggekeerd op het kantoor. Er moesten echter nog veel kleine klusjes worden opgeknapt. Nadat we om 11 uur een heerlijk ontbijt hebben genoten hebben twee mensen ons eeuwenoude Assyrische bruiloftsdansen geleerd: Onder andere de Khigaa en de Shekhani. Savonds was er door de moeder van onze tolk (tevens de buurvrouw van Rikkert en Stefan en Jesse en Martijn een heerlijke irakese maaltijd klaargemaakt. Mocht u/jij ooit irakese dolma aangeboden krijgen: sla dit niet af, het is werkelijk fantastisch 😍.

Dag 14

Op dinsdag hebben wij allemaal verschillende acties gedaan. Sochtends zijn wij op bezoek geweest bij de Good sheppard church. Deze kerk heeft veel verschillende projecten met vluchtelingen om geld voor hen op te halen. Zij hadden onder andere een houtbewerkingsshop, een kapperszaak en ze werkten oa aan veel verschillende souvenirs die ze over de hele wereld verkopen. Bovendien had deze kerk een school opgezet voor kinderen van irakese vluchtelingen. Na 12'en ging de groep in allemaal kleine groepjes uiteen. Zo gingen Martijn, Rikkert en Wieke zorgen voor de bevoorrading van vluchtelingen. In de winter is het heel koud in Amman. Veel vluchtelingen hebben geen enkele vorm van verwarming. We hebben met hulp van OSA voor meer dan 35 vluchtelingen aan lakens gekocht, zodat zij zich in de winter warm kunnen houden. Met hulp van de lokale middestand en onze tolk hebben wij een hele voordelige deal kunnen sluiten, waardoor we voor een bedrag van 500€ 1,5 persoon dekens konden aanschaffen om de vluchtelingen de koude besneeuwde winters in Amman te kunnen laten overleven.

De rest van het team heeft de grace church geholpen met allemaal klusjes die moesten worden gedaan (konijnenhok bouwen, opruimen en inventariseren van kasten etc.)

Savonds namen wij alle gezinnen van de mensen met wie wij de afgelopen 2 dagen hebben samengewerkt mee uit eten, morgen vertrekken wij namelijk voor een 3 daagse excursie naar Wadi Rum, Petra en de Dode Zee.

1. Karin Nieuwenhuizen:
    14 augustus 2018
    Bedank voor de verslagen. Fijn om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Wat een hoop indrukken. Wat gaaf dat jullie daar tot Zegen mogen zijn. We blijven voor jullie bidden. Veel plezier de komende dagen tijdens de excursies.
  2. Jeroen te Loo:
    15 augustus 2018
    Dank voor het delen van jullie ervaringen en van al het goede werk dat jullie verricht hebben in Amman. Heel veel plezier gewenst bij de excursies de komende dagen; jullie hebben het dubbel en dwars verdiend!
    Warme groet, Jeroen te Loo
  3. Paul:
    15 augustus 2018
    Zo trots op jullie! Dank voor jullie inzet en voor het delen van de verhalen!
  4. Ditta:
    15 augustus 2018
    Wat een indrukwekkend en levendig verslag. Leuk om zo mee te kunnen lezen/ leven. En nu dan genieten van vast ook een bijzondere en fantastische excursie!
  5. Oma Oostwoude:
    15 augustus 2018
    Heel erg leuk om zo veel te lezen over het mooie werk wat jullie daar aan het doen zijn.En wat jullie verder allemaal zien en beleven.
  6. Judith - Livingstone:
    16 augustus 2018
    Wouw, wat een mooie verslagen! Indrukken die niet snel vergeten gaan worden! Heel veel zegen!